czwartek, 16 marca 2017

Wegańskie kiełbaski SCD



Wegańskie kiełbaski SCD (etap 4)

2 pory 
300 g ugotowanej zielonej soczewicy (waga przed gotowaniem)
500 g pieczarek
2 łyżki maki kokosowej
1/2 pęczka szałwii
4-5 ząbków czosnku
sól, pieprz
olej z pestek winogron
50 g sera żółtego (opcja) - wtedy kiełbaski nie będą już wegańskie - wykaz dozwolonych serów na SCD (klik!)


Pory myję dokładnie i kroję drobno.

Soczewicę  na diecie SCD musi być namoczona 12 godzin i przepłukana) gotuję do miękkości.
Czyste pieczarki siekam w malakserze na miazgę.

W dużej, pojemnej patelni podgrzewam łyżeczkę oleju z pestek winogron, wrzucam pory, solę, przykrywam przykrywką i na średnim ogniu duszę do miękkości. Uważam, aby nie przypalić.

Do podduszonych porów dodaję ugotowaną soczewicę, pieczarki i smażę aż płyny odparują, a warzywa się podsmażą. Doprawiam solą, pieprzem, czosnkiem i siekanymi liśćmi szałwii. 
Odstawiam do przestudzenia.

Do farszu dodaję mąkę kokosową, mieszam i czekam 10 minut, aby mąka wchłonęła pozostałą wilgoć. 

Zwilżonymi dłońmi roluję kiełbaski i układam je na wyłożonej papierem do pieczenia brytfannie zachowując odległości. 

Piekę w 180 C przez 40 minut. Po pierwszych 20 minutach kiełbaski wyjmuję i obracam na drugą stronę po czym  piekę dalej. 

Kiełbaski dobrze przechowują się w lodówce do 5 dni. Są smaczną potrawą na śniadania, dobrze też smakują jako zamiennik mięsa do obiadu. 
Smacznego:)



19 komentarzy:

  1. Witaj Agnieszko,
    Mam na imię Magda i jestem mamą 4-letniego Filipka, u którego w wieku 2 lat zdiagnozowano autyzm. Niemal od samego początku przeszliśmy na dietę (chroniczne biegunki), początkowo bg, bm, bc, ale nie dawała ona pożądanych efektów. Wkrótce zdecydowałam się na dietę GAPS. I tak w czerwcu stuknie nam pełne 2 lata na diecie. Pierwszy rok był bardzo trudny (ciągle nawracające biegunki, okropne gazy, bardzo wzdęty brzuszek), natomiast od kilku miesięcy jest naprawdę super (regularne „normalne” kupy, brak gazów). W związku z tym, po tych przepisowych dwóch latach chciałabym zacząć wprowadzać nowe produkty, zaczynając od ziemniaka. Ale kompletnie nie wiem jak się do tego zabrać. Czy mogłabyś mi doradzić, w jaki sposób tego dokonać, by nie zniweczyć dotychczasowych efektów? Co po ziemniaku? Podręcznik „Zespół psychologiczno-jelitowy GAPS” dr Natashy jest dosyć ubogi w informacje, jeśli chodzi o etap wychodzenia z diety…
    Twój blog jest wspaniałym kompendium wiedzy i niewyczerpanym źródłem wspaniałych przepisów, za co chciałabym Ci serdecznie podziękować :-*
    Pozdrawiam ciepło. Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Magdo:) Dieta GAPS mówi że pdczas wychodzenia z diety należy rozpocząc od fermentowanych ziaren.Tak samo Jak SCD. Preczytaj: " W związku z tym, że proces fermentacji czyni pokarmy dużo łatwiejszymi do trawienia, to kiedy będziecie myśleć o porzuceniu diety SCD, dobrze byłoby aby pierwsze ziarna jakie spożyjecie były fermentowane. Na początek spróbujcie z kaszą gryczaną, prosem lub komosa ryżową. Aby je sfermentować zalejcie je wodą wraz z pół szklanki serwatki i odstawcie w ciepłe miejsce na kilka dni. Komosę ryżową na 1-2 dni, kaszę gryczaną na 2-3 dni, a proso na 4-5 dni. Po tym czasie odlejcie płyn, ziarna przepłukajcie i gotujcie zwyczajnie. Będą one wtedy dużo łatwiejsze do strawienia.". To jest informacja zawarta w ksiażce Zespól Psychologiczno jelitowy dieta GAPS. Nie zaczynałabym od ziemniaków czy batatów. Bardzo ważne jest też powolne schodzenie z diety. Wprowadzam np fermentowana kasze gryczaną, i dopiero po miesiącu następny produkt, bacznie obserwujesz dziecko bo czasem pogorszenie następuje z duzym poślizgiem czasowym, a nie chcesz potem żałować. Powodzenia życzę i bardzo się cieszę że stan Filipka tak bardzo sie poprawił:)

      Usuń
  2. Dzień dobry Agnieszko :)
    Chciałam dopytać jak wprowadzić bakłażana. Czy wykrawamy coś ze środka, czy tylko obieramy ze skórki?
    I mam jeszcze pytanie odnośnie bakterii do jogurtu. Zamówiłam, przyszły tylko tak się nieszczęśliwie złożyło że z całego zamieszania w ciągu dnia jak wróciłam do domu to nie włożyłam ich do zamrażalki, tak jak jest napisane na opakowaniu tylko wyleżały się całą noc w mojej torbie. Chyba nic już z nich nie będzie i musze zamówić nowe.

    Pozdrawiam Martyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślą Martyna że najlepiej będzie jak napiszesz do serowara I zapytasz ich czy te bakterie są jeszcze dobre
      Zresztą możesz spróbować zrobić na nich jogurt jeśli nie wyjdzie to znaczy że nie żyją bakterie. Co do bakłażana to myślę że najprościej byłoby go wprowadzić w zupie, na blogu jest przepis na zupę z pieczonych bakłażanów, Zobacz sobie czy składniki tej zupy juz jesz. Jeżeli wyraźnie tam widać Polski to ja bym jednak wykroila. Wstyd się przyznać ale już tak dawno nie kupiłam bakłażana że nawet nie pamiętam czy ma pestki. Muszę się poprawić;)

      Usuń
    2. Przepraszam za tą literówkę pisałam z telefonu i autouzupełnianie narobiło zamieszania miało być pestki

      Usuń
  3. Dzień dobry Agnieszko :)
    proszę podpowiedz czy to żelazo nadal jest dozwolone na naszej diecie https://solgar.pl/produkty/mineraly/zelazo
    Robiłam wczoraj badania krwi i wyszło że mam za niską hemoglobinę. Ostatnio mam duży wysiłek fizyczny (zajęcia z zumby 4 razy w tygodniu) i chciałabym się jakoś wspomóc.
    Chociaż nie wiem skąd ta obniżona hemoglobina, krwawień już nie mam od dłuższego czasu, ale w sumie nie wiadomo co się tam w środku do końca dzieje.

    Życzę miłego dnia :)
    Martyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Martyna Wygląda na to że to żelaza jest w porządku. Razem z nim bierz witamine C ale pewnie o tym wiesz że powoduje lepsze jego wchłanianie.

      Usuń
  4. Mocny film: https://www.youtube.com/watch?v=LMGuR_d4ueM&feature=youtu.be&app=desktop
    I komentarz do tego filmu: https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Ql6oe9iPLA0&app=desktop
    pozd T.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć Aga :)
    Czy mogłabyś rzucić okiem na ten preparat https://www.doz.pl/leki/p6800-Flexus
    czy którykolwiek ze składników wyklucza go z naszej diety. Tak jak już wcześniej wspominałam, mam kilka razy w tygodniu zajęcia zumby i chciałabym wzmocnić trochę kolana. Byłam u ortopedy na kontrolnej wizycie i przepisał mi właśnie ten Flexus. Chyba że są jakieś sposoby na naszej diecie na wzmocnienie stawów.
    Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Martyna:) Pod tym linkiem, który przesłałaś nie ma żadnej informacji na temat tego jakie substancje wypełniające (nieaktywne) sa użyte w leku. Na pewno jakieś są. Bez tej informacji nie umiem powiedziec czy preparat jest w porzadku na diecie. Niestety nie wiem jakie sa naturalne metody wzmacniania stawów, trzeba by poszperac w necie.

      Usuń
  6. I czy ewentualnie jest dostępny jakiś preparat z kolagenem, który spełnia wymogi diety.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam informacji o żadnym takim preparacie, ale jak znajdziesz jakiś moge sprawdzić.

      Usuń
  7. Cześć Aga :)
    ja przepraszam że Cię tak męczę, ale jak widzę nazwy tych wszystkich substancji to troi mi się w oczach, więc udaję się po pomoc do specjalisty :)
    https://solgar.pl/produkty/mineraly/magnez-z-witamina-b6
    znalazłam taki magnez z witaminą B6. Czy któraś z tych substnacji pomocniczych wyklucza go z naszej diety?
    I jeszcze taki kwas foliowy https://solgar.pl/produkty/witaminy/kwas-foliowy-400-%c2%b5g

    Pozdrawiam
    Martyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do magnezu zawiera gume celulozowa. Zadna guma nie jest dozwolona na SCD:( Niestety kwas foliowy tez ma ją w składzie:(

      Usuń
  8. Hej kobitki.Długo gotowany rosół scd jest przecież wzmocnieniem stawów. Odnośnie komenta Martyny.....Na wzmocnienie stawów. Łapki wieprzowe (albo golonko chodzi o te śluzowate skóry) gotujesz na wolnym ogniu 4h Wyjmujesz, chłodzisz, obierasz, blendujesz z odrobiną rosołu w którym się gotowało (można doprawić solą, pieprzem) wylewasz do zamykanego pojemniczka i co dzień porcja wielkości dużej łyżki spożywać. Przechowywać w lodówce około 10 dni. U nas się sprawdza....Mariola

    OdpowiedzUsuń
  9. Polecam książkę "Pierwotne odżywianie. Dieta i styl życia praojców dla optymalnego zdrowia" by Ron Schmid, ND. Książka, która pomaga "wycisnąć" jeszcze więcej witamin z odżywiania. Przedstawiane są zależności co jedli nasi przodkowie i jak wyglądały ich zęby, kiedy chorowali a jak zdrowieli z chorób. Książka pomocna jak już przeszliśmy etapy scd, jelita poprawnie funkcjonują i chcemy ten stan równowagi utrzymać. Okazuje się, że nasi przodkowie jeśli jedli zboża to namaczane i fermentowane, a osoby z "wrażliwymi jelitami" zbóż nie jadły. Ciekawe, że nasi przodkowie mięśniami ze zwierząt karmili psy, a zjadali pozostałe rzeczy jak podroby. Choć możesz znać część prac bo są przybliżone badania Westona Price.
    Pozd T.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzień dobry;) Chciałam zapytać o legalność następującego suplementu diety:
    https://witaminowaoaza.pl/p/164,witaminy-mineraly/118,everydaytm-multi-vitamin-hypoallergenic-250-kaps/

    W opisie jest dodane, że jest dla osób na diecie SCD, ale mimo to nie jestem pewna...

    Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. <dobrze, ze pytasz, bo produkt jest nielegalny na SCD. Substancja słodząca mannitol jest zabroniona. szkoda ze piszą takie niesprawdzone bzdury na witaminowej oazie. <ja od nich zamawiam tran kirkmana dla kacpra.

      Usuń