sobota, 12 sierpnia 2017

Jogurt z mleka orzechowego - sposób wykonania



Podaję obiecany przepis na jogurt z mleka orzechowego. Takiego jogurtu nie robimy w normalny sposób, ponieważ mleko orzechowe nie posiada laktozy, tak jak mleko krowie czy kozie. Laktoza jest tym, czym żywią się bakterie tworzące jogurt z mleka zwierzęcego. Tu takiego nie używamy, musimy więc dostarczyć im inny pokarm, aby żywiąc się nim, przyrastały na ilość i przekształcały mleko orzechowe w dobroczynny jogurt.

SCD JOGURT Z MLEKA ORZECHOWEGO

1 litr mleka orzechowego
3 łyżeczki żelatyny bez dodatków
2 łyżki miodu
starter bakteryjny

W pół szklanki mleka orzechowego rozmieszać żelatynę i odstawić na 10 minut, aby napęczniała.
Pozostałe mleko podgrzać do temperatury 65 C. Zdjąć z ognia i rozmieszać w nim rozpulchnioną żelatynę i miód.
Ostudzić mleko do temperatury 43 C.
Dodać starter.
W dalszej kolejności postępujemy jak przy standardowym jogurcie SCD z mleka koziego lub krowiego.


Miód jest tym czym żywią się bakterie ze startera. Konieczne jest więc, abyście nie ograniczali ilości zawartej w przepisie.



9 komentarzy:

  1. Agnieszko w jakim celu podgrzewa się mleko orzechowe do temp. 65 stopni przy produkcji jogurtu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam że nie wiem, może dlatego by żelatyna i miód szybciej/łatwiej się rozpuściły? Taki przepis znalazłam, ale gdy pomyślec logicznie to nie widzę uzasadnienia dla tych 65 stopni.

      Usuń
  2. Witaj Agnieszko,
    jestem od b. niedawna na diecie scd. Mam klka pytań co to tego przepisu. Czy proces tworzenia tego jogurtu to również 24h i po tym czasie jest on gotowy do spożycia? Czy temperatura jogurtu po odwarciu termosa musi być powyżej 38C? z jakich orzechów mleko polecasz najbardziej do tego jogurtu? Jask długo od zrobienia jogurt będzie pełnowartościowy . Z gory dziękuję za porady.
    Pozdrawiam - Joanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joasiu w przypadku mleka orzechowego nie ma wymogu robienia jogurtu 24 godziny ponieważ mleko to nie zawiera laktozy która musi być przerobiona. Natomiast jeżeli będziesz robiła dłużej niż 8 godzin wtedy będzie zawierał on więcej bakterii i z tego tytułu jest to zalecane. Możesz robić jogurt z takiego mleka na jakie pozwala ci dany etap diety. Jeżeli zaś chodzi o mleko krowie lub kozie możemy robić od początku. Temperatura jogurtu po otwarciu termosu musi być 38 stopni lub wyższa oczywiście poniżej 43

      Usuń
    2. Agnieszko, popraw mnie jeśli się mylę -czy w etapie 1 (zaraz po fazie intro) mogę zastosować do tego jogurtu mleko z blanszowanych migdałow lub nieobranych pekanów?
      Choć bardzo się starałam niestety już 2 razy odniosłam porażkę z jogurtem na mleku krowim (temperatura po otwarciu termosu ledwie 37C). Zastosowałam mleko prosto od krowy zakupione na wsi, bakterie SEROWARu, termos Stanley. 2 termometry posiadane wskazywały róznice w temperaturze ok. 1.5C; zamówiłam nowy termometr. Będę jeszcze próbować, ale może bezpieczniej byłoby z jogurtem z mleka orzechowego.

      Usuń
  3. Przetestuj ten termos trzymając w nim wrzątek Jaka jest temperatura wody po 24 godzinach. Ja mam trzy termosy z wyższej półki cenowej i tylko ten który polecam na blogu jest w stanie utrzymać pożądaną temperaturę przez dobę. Mleko z pekanów albo blanszowanych migdałów możesz używać na etapie pierwszym. Jeżeli zależy ci na konsystencji jogurtu to nie wiedzieć czemu z mleka UHT wychodzi jogurt dużo ładniejszy niż z mleka prosto od krowy czy kozy. Z mleka naturalnego jest rzadki z mleka UHT Jest gęściejszy kremowy. Z mleka orzechowego ja sama nigdy nie robiłam więc nie mam to doświadczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu udało mi się utrzymać prawidłową temperaturę jogurtu w moim termosie już kilka razy z rzędu. Hurra.:) Teraz po zakręceniu korka dodatkowo obklejam go 2 razy dookoła taśmą izolacyjną w punkcie styku z termosem gdzie najbardziej ucieka temperatura. Następnie stawiam termos na podłodze w łaziece, gdzie akurat jest najcieplej w całym domu. Zakupiłam też termos King z Thermos, będę testować jak przyjdzie. Dobrze jest mieć zawsze jakiś termos zapasowy. Pozdrawiam

      Usuń
  4. Hej Agnieszko, strzelam, że pewnie jest to niedozwolone, ale upewnię się u Ciebie :) takie tabletki jako uzupelnienie jogurtu z serowara legalne czy for sure not?:
    https://www.naturawit.pl/product-pol-1241-Swanson-Probiotyk-Acidophilus-100-kapsulek-uniw.html?gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwAioods47vcDydiZWDXoKFGcVXiQFCse0BwtrPDzkmIsVmiDUKnc5c863GqRoCc_wQAvD_BwE

    OdpowiedzUsuń