niedziela, 20 lipca 2014

Orzechówka

Zdecydowałam się napisać na ten temat, bo to ostatni dzwonek kiedy jeszcze możemy nastawić nalewkę z orzechów, która świetnie dopisze się do naszej listy Choroba na diecie SCD. Zbieramy tam naturalne, babcine metody, na leczenie się w najbardziej powszechnych dolegliwościach. Orzechówka jest od wieków znana jako jeden z najskuteczniejszych środków na niestrawność. Działa bakteriobójczo, zwalcza paciorkowce, bakterie duru brzusznego, gronkowce i czerwonkę. Działa przeciwzapalnie, przeciwkrwotocznie, grzybobójczo, odtruwa i ściąga błony śluzowe.



Do takiej nalewki nadają się orzechy czerwcowe i lipcowe, jednak najpóźniej do 22 lipca. Tak głosi opinia obiegowa wynikająca z faktu, że mniej więcej do tego czasu da się orzechy kroić nożem - tzn skorupka znajdująca się pod zieloną otoczką jest jeszcze na tyle miękka, że poddaje się krojeniu nożem. 
Jednak, co stwierdziłam dzisiaj, problemu nie ma i nawet po tej dacie będziemy mogli orzechy pokroić. Ja natrafiłam już na takie z twardą skorupką, która skutecznie opierała się nożowi. Obrałam więc małym nożykiem zieloną otoczkę tak pi razy drzwi, a to co zostało twarde (choć nie tak twarde jak te wrześniowe) w środku, potraktowałam dziadkiem do orzechów i dorzuciłam do reszty. Jest OK, więc myślę, że nawet po 22 lipca da się nalewkę nastawić.

Przy nastawianiu orzechówki obowiązują rękawice. W przeciwnym razie na 4-5 dni zabrudzicie ręce i nie doszorujecie ich niczym. Uważajcie też na ubranie i blat roboczy. Sok z orzechów, o zgrozo, pryskał mi nawet na twarz:) Co nam będzie potrzebne?

NALEWKA ORZECHOWA SCD

około 20-25 orzechów w zielonych łupinach
2 goździki
1 laska cynamonu
3/4 szkl miodu
0.5 litra spirytusu 96% + 0.5 litra czystej wódki

orzechy obieramy do dwóch litrowych słoików, na 4/5 wysokości, dorzucamy goździki i cynamon. Zalewamy spirytusem i zamknięte odkładamy w ciemne, chłodne miejsce na 2 tygodnie. Po upływie tego czasu podaną wyżej ilość miodu łączymy z 1 szklanką ciepłej wody i dolewamy do mikstury spirytus/wódka. Całość przecedzamy. Zakręcamy szczelnie i wynosimy w spokojne, ciemne miejsce na co najmniej rok, aby nabrało mocy.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz